Menu

امیر پارسی

امیر پارسی امیر پارسی باشگاه ایران مجری09120588505

​برای نخستین بار مجموعه «عبدلی و اوستا» در نوروز سال 68 روانه آنتن شد. «امیر پارسی» بازیگر محبوب دهه‌های 60 تا 70 تلویزیون است، مقطعی که به گفته او فقط....
امیر پارسی: هیچ گاه به محبوبیت فکر نمی‌کنم
خراسان شمالی دارای فولکلور ویژه ای است


می‌گوید قبل از انقلاب دو شخصیت «عبدلی و اوستا» به شکل تئاتر سیاه بازی بود که بعد از انقلاب این نام را برایشان گذاشتند و او از طرف آقای «انصافی» دعوت به کار شد و برای نخستین بار مجموعه «عبدلی و اوستا» در نوروز سال 68 روانه آنتن شد. «امیر پارسی» بازیگر محبوب دهه‌های 60 تا 70 تلویزیون است، مقطعی که به گفته او فقط 2 شبکه داشتیم و بینندگان مخاطبان پر و پا قرص این مجموعه طنز و انتقادی بودند. او در مجموعه «عبدلی و اوستا» ایفاگر نقش اوستای خسیس و طمع کار بود.
«امیر پارسی» بازیگر نقش محبوب اوستا مجموعه طنز «عبدلی و اوستا» است که با گذشت مدت‌ها از روزهای پخش آن، هنوز در اذهان باقی مانده است. او هم اکنون نیز با «جواد انصافی» (عبدلی) در شبکه جام جم برای ایرانیان خارج از کشور همین مجموعه طنز را اجرا می‌کند. گفت و گوی صمیمی‌ ما با او را درباره مجموعه به یاد ماندنی «عبدلی و اوستا» در ادامه می‌خوانید.

 

 جناب «پارسی»، به خاطر می‌آورید که چه سالی و از چه طریقی وارد حرفه بازیگری شدید؟
من معلم بودم و در کار بازیگری هم دستی داشتم. سال 53 آقای «انصافی» کار تئاتر انجام می‌داد که من را برای بازی در تئاتر دعوت به کار کرد و به این طریق وارد این حیطه شدم. قبل از انقلاب چندین اجرا در رادیو داشتیم و بعد از انقلاب، تلویزیون از همه بچه‌های تئاتر دعوت به کار کرد و پذیرفتم و تاکنون هم ادامه دادم.


چتر حمایتی برای هنرمندان وجود ندارد
پس با وجود داشتن دو شغل با مشکل معیشتی رو به رو نیستید؟
 خیر، من مدیریت صنعتی خوانده ام و شغل اصلی ام تدریس و معاونت مدرسه بود و دو سال است که بازنشسته شده ام. انسان باید در کنار هنر همیشه شغل دیگری داشته باشد تا اگر در حرفه بازیگری از او دعوت به کار نشد بتواند گذران زندگی کند. من و آقای «انصافی» این اعتقاد را داشتیم و او نیز بازنشسته مخابرات است. بیمه و یک حقوق بخور نمیر دارم. مسئولان وزارت ارشاد از هنرمندان حمایت نمی‌کنند و چتر حمایتی برای هنرمندان وجود ندارد.


دوست دارم از دهه 60 تا 70 که دوران اوج و درخشش شما و آقای «انصافی» بود بگویید، با توجه به این که با مجموعه طنز «عبدلی و اوستا» در بین بینندگان محبوبیت یافتید؛ بازی در این مجموعه چگونه پیش آمد؟
 قبل از انقلاب دو شخصیت «عبدلی و اوستا» به شکل تئاتر سیاه بازی بود که بعد از انقلاب به این نام معروف شد. علت استقبال از این مجموعه این بود که این مجموعه نمایشی از دل مردم بیرون می‌آید؛ سیاه بازی که در تخت حوضی‌های قدیم انجام می‌شد، وارد کار تئاتر و اجرا شد و ما از سال 53 کار سیاه بازی را انجام می‌دادیم.
در سال 59 که به تلویزیون دعوت شدیم، یکی از کارهای سیاه بازی مان به نام «دام» درباره صدام بود و بلافاصله بعد از انقلاب روانه آنتن شد منتهی بعدها گفتند بنا به دلایلی سیاه، چهره اش را سیاه نکند و جلوی کار سیاه بازی گرفته شد، بنابراین چاره ای اندیشیدیم که سیاه بدون چهره سیاه باشد اما لهجه سیاه را داشته باشد.
نخستین بار، سال 68 آقایان «عیوضی» و «عبداللهی» تهیه کننده و نویسنده مجموعه «عبدلی و اوستا» بودند و نوروز سال 68 این مجموعه روانه آنتن شد و سپس برنامه‌هایی مانند «جنگ هفته» و «جنگ شب» در ساعتی خوب پخش شد.
در آن مقطع دو شبکه بیشتر نداشتیم و چون «عبدلی و اوستا»، از میان خود مردم بود تصمیم گرفته شد همین برنامه را در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» اجرا کنیم و تاکنون نیز مشغول اجرا در شبکه جام جم و در برنامه «آفتاب مهربانی» هستیم.


از بداهه هم استفاده می‌کنیم
چگونه زوج موفق «عبدلی و اوستا» شکل گرفت؟
همان گونه که در سخنانم اشاره کردم از سال 53 از طرف آقای «انصافی» دعوت به کار شدم. تا آن مقطع کار تئاتر نکرده بودم. همیشه به دانش آموزانم در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان وارد حرفه بازیگری شد می‌گفتم باید ابتدا بازیگری را از تئاتر آغاز کنند و اندک اندک بعد از کسب تجربه و خوردن خاک صحنه وارد کار حرفه ای سینمایی و تلویزیونی شوند. در آن دوران هم آقای «انصافی» احساس کرد ما دو نفر می‌توانیم در کنار هم کار کنیم و وارد کار شویم.
من و «جواد انصافی»بیش از 30 سال است که مقابل هم بازی می‌کنیم و به طور کامل نسبت به هم شناخت داریم و او اگر بگوید «ف» من می‌گویم «فرخزاد» - می‌خندد – و بده و بستان خوبی داریم و از بداهه هم استفاده می‌کنیم.


خط قرمزها را رعایت می‌کنیم
با توجه به این که مجموعه «عبدلی و اوستا» نقدی به مسائل اجتماعی و مشکلات پیرامون داشت تا چه حد خطوط قرمز را در نظر داشتید و رعایت می‌کردید؟
 بله، همیشه رعایت می‌کردیم و اکنون هم مدنظر داریم. تهیه کننده برنامه «آفتاب مهربانی» صمیمانه می‌گوید که می‌ترسد برنامه به شکل زنده روانه آنتن شود و خیلی نگران این مطلب است و دست به عصا راه می‌رود ولی چون نسبت به ما شناخت کامل و اعتماد دارد، خیالش راحت است و می‌داند که ما خط قرمزها را رعایت می‌کنیم. از سال 53 تا 68 حدود 15 سال ما این دو شخصیت را بازی کردیم و خطوط قرمز را آموزش دیدیم و از سال 68 هیچ موردی به ما تذکر داده نشد که خدایی ناکرده جمله ای نامربوط گفته باشیم.


 اجرای «عبدلی و اوستا» امروز چه تفاوتی با سال 68 که تازه پخش این مجموعه آغاز شده بود دارد؟
 اکنون ما چون برای ایرانیان خارج از کشور اجرا داریم شیوه کار فرق کرده است و چون بازخوردهای آن طرف را می‌دانیم طنزهای مربوط به مشکلات اجتماعی را در نظر نمی‌گیریم بلکه به مباحثی هم چون لطف، دوستی و غربت محله‌های قدیم تهران می‌پردازیم.این مسائل چندان طنز انتقادی گزنده و اجتماعی مجموعه ای را که در آن سال‌ها اجرا می‌کردیم، در بر نمی‌گیرد.


می‌گویند «عبدلی و اوستا» نخ نما شده است
چرا حضور شما و آقای «انصافی» در رسانه ملی کم رنگ شده است؛ آیا مسئولان شبکه اجازه کار نمی‌دهند یا دلیل دیگری دارد؟
بدون رودربایستی بگویم که شبکه‌های داخلی ما می‌گویند که موضوع این مجموعه نخ نما شده است.
ما چندی پیش برای شبکه تهران این مجموعه را اجرا کردیم امامدیریت تغییر یافت و سلیقه مدیر جدید هم متفاوت بود و تمایلی به اجرای این مجموعه در شبکه تهران نداشت و شخص دیگری آن را اجرا کرد. بحث ما این است که اگر مجموعه نخ نماست چرا نمایش دیگری را جایگزین کردید و آن هم دوام نداشت و تعطیل شد.
تهیه کننده برنامه جام جم عقیده دارد که ما دو نفر در ذهن مردم جای داریم و در این راستا هم ایمیل‌های بسیاری از داخل و خارج کشور داریم. برنامه ما پر بیننده ترین برنامه این شبکه است و بیشتر بینندگان، علاقه مند تکرار حال و هوای دوران کودکی و نوجوانی و جوانی شان هستند و مردم به واسطه خاطره‌هایشان بیننده برنامه ما هستند و استقبال می‌کنند. به هر صورت ما علاقه مند اجرای «عبدلی و اوستا» در شبکه‌های سراسری هستیم ولی مسئولان معتقدند موضوع نخ نماست! دلم برای اجرای آن روزها خیلی تنگ شده است.


نمی‌توانیم خود را تحمیل کنیم
در آن مقطع فناوری پیشرفت نکرده بود و مردم تمایل بیشتری به تماشای این مجموعه داشتند.
 در آن سال‌ها فقط دو شبکه داشتیم که در زمان محدودی برنامه داشتند، همه کارها را با نظارت مسئولان اجرا می‌کردیم و آن چه فشرده روانه آنتن می‌شد دقیق بود. اکنون تعداد شبکه‌ها زیاد شده است و مجبور هستند با هر برنامه ای آنتن را پر کنند و خیلی سخت گیری نمی‌شود که برنامه‌ها بار فرهنگی دارد یا خیر! یا بار طنز آن کامل است یا خیر! منتهی خطوط قرمز را رعایت می‌کنند و تصور می‌کنم روی بحث محتوایی آثار طنز توجهی نمی‌شود، در حالی که در آن زمان با نظارت کامل مجموعه «عبدلی و اوستا» روانه آنتن می‌شد. این مجموعه ظرفیت پخش در رسانه ملی را دارد ولی ما نمی‌توانیم خود را تحمیل کنیم باید از ما بخواهند. ان شاء ا.. مسئولان برنامه ما را در شبکه جام جم ببینند و ما بتوانیم در رسانه ملی نیز این مجموعه را اجرا کنیم.


دلیل محبوبیت و ماندگار شدن زوج موفق «عبدلی و اوستا» را در چه می‌دانید؟
به گفته بعضی از دوستان در تلویزیون بازیگرانی مانند من و آقای «انصافی» وجود داشتند ولی مانند ما در تلویزیون دوام نیافتند و به طور معمول 4 تا 5 سال با هم بودند و کنار می‌رفتند. من و آقای «انصافی» دوستی خانوادگی نیز داریم و برای یکدیگر احترام خاصی قائل هستیم و هیچ وقت دوستی مان خراب نشده است.


پیشنهادی داشته باشم، می‌پذیرم
آیا تاکنون پیشنهاد بازی در مجموعه‌های طنز یا فیلم‌های سینمایی به شما داده شده است؟
پیشنهادهای زیادی طی این سال‌ها به من داده شده است ولی چون کارمند رسمی ‌آموزش و پرورش بودم و مشغله کاری داشتم نمی‌توانستم بپذیرم.
در سینما ما دو نفر معروف شده بودیم که نمی‌توانیم بازی کنیم و تهیه کنندگان درک می‌کردند که نمی‌توانیم بازی کنیم ولی از سال 87 که بازنشسته شدم بیشتر به مقوله بازیگری پرداختم.
البته تا سال گذشته هم در مدرسه غیرانتفاعی تدریس می‌کردم و اکنون هم «آفتاب مهربانی» را اجرا می‌کنم و مشغله کاری ندارم البته از گذشته با رادیو همکاری داشتم و اکنون هم در برنامه «جمعه ایرانی» حضور دارم. اگر پیشنهاد بازی در سینما یا تلویزیون داشته باشم به طور حتم می‌پذیرم.


 می‌گویند هنر بی انتهاست و پایانی ندارد و هنرمند تا زنده است به دلیل علاقه اش، به کار خود ادامه می‌دهد. می‌خواستم بدانم شما تا کی قصد دارید مجموعه محبوب «عبدلی و اوستا» را اجرا کنید؟
 این سخن محبت شما را می‌رساند، ولی هیچ گاه به محبوبیت فکر نمی‌کنم. معتقدم هنر در خون آدم‌هاست و ما هنرمندان نمی‌توانیم از آن جدا شویم و هنرمند تا زمانی که زنده است به کارش ادامه می‌دهد. وقتی که جوان است نقش جوان و با گذشت زمان نقش میانسال، پدربزرگ و همچنان به بازی اش ادامه می‌دهد و تمامی‌ندارد تا جایی که توان بازی دارد به کارش ادامه می‌دهد من هم تا زمانی که زنده باشم و عمری باقی باشد کارم را ادامه می‌دهم.


 اگر سخنی درباره اوستای خسیس و طمع کار دارید بگویید.
در اصل «عبدلی و اوستا» تقابل بدی و خوبی و شر و نیکی است که در همه جای دنیا وجود دارد، روی صحنه اجرا می‌شود و مردم از آن نتیجه گیری خوبی می‌کنند. به طور معمول شخصیت اوستا این گونه است که او طمع کار است و در زندگی نم پس نمی‌دهد اما در مقابل عبدلی به او تذکر می‌دهد و او را آگاه می‌کند. هیچ زمان این دو شخصیت نمی‌میرند.


 چه شناختی از خراسان شمالی دارید؟
خراسان شمالی دارای فولکلور ویژه ای است و ساکنانش آداب و رسوم خاصی هم دارند و هنرمندان خوبی در این استان زندگی می‌کنند. به امید خدا اگر فرصتی فراهم شود به این استان سفر خواهم کرد.

 

 


کارفرمایان گرامی از اینکه باشگاه مجریان را برای انتخاب اصولی هنرمند مورد علاقه اتان جهت دعوت در رویداد خود انتخاب نموده اید ، سپاسگزاریم و درخواست می نماییم تا با رهنمود ها و نکته نظرات خود ما را در ارایه خدمات بهتر یاری نمایید. رویداد خوبی را برایتان آرزومندیم.

تلفن همراه مدیر اجرایی باشگاه :09128239105 تلگرام هنرمندان ، خوانندگان و چهره های ورزشی : 09120809040 تلگرام مجریان : 09128239105 - 09203201327 تلفن ثابت: 02188679725

 

برای ارسال نظر ثبت نام نمایید

مجموعه های بیشتر:

از طریق تلگرام به ما پیام بدهید.

تلگرام ایران مجری

با کلیک روی تصویر بالا شما به تلگرام مدیر باشگاه وصل می شوید و می توانید پیام های خود را ارسال کنید.

Go to top